سواد رسانه ای و جنگ نرم
وسائل ارتباط جمعی به دلیل نفوذ و پوشش گسترده در بخش قابل توجهی از جامعه، نقش پررنگی در ایجاد رفتارهای جمعی، عمومی و نهادینهسازی فرهنگ داراست و البته به همین دلیل در فضای جنگ نرم، بسیاری از تخریب الگوها و باورها در فکر و ذهن مخاطب نیز در بستر رسانهای روی میدهد. جامعهپذیری و فرهنگپذیری از بدو تولد در انسان آغاز میشود و تا هنگام مرگ ادامه مییابد و در این فرآیند خانواده، گروه همسالان، سیستم رسمی آموزشی و رسانههای جمعی مانند تلویزیون، رادیو، مطبوعات و فضای مجازی نقش دارند.
در دوران کنونی نقش رسانهها بسیار بیشتر از موارد دیگر است، بر این اساس، رسانهها میتوانند یکی از پایههای ایجاد و حفظ نظم عمومی و یا به چالش کشیدن آن باشند. جاذبه و نفوذ رسانهها به ویژه تلویزیون ماهوارهای و شبکههای اجتماعی مجازی اینترنتی یا موبایلی در شرایط فعلی، بدیهی است و نقش آن در آموزش، هدایت، جهتدهی و قالبسازی افکار عمومی جامعه انکارناپذیر است.
میزان ساعات روزانهای که کودکان و نوجوانان امروزی در حال مصرف رسانهای هستند، چندین برابر بیشتر از ارتباطات روزانه خانوادگی آنهاست و بر این اساس امروزه رسانههای جمعی، نقشی اساسی در شکلگیری شخصیت و رفتار کودکان ایفا میکنند. با توجه به برنامهریزی دشمنان جهت بهرهگیری از ظرفیت مصرف رسانهای در قالب اهداف جنگ نرم، ضرورت طراحی و تدوین رژیم مصرف رسانهای با رویکرد سواد رسانهای بیش از پیش محسوس است.
وقتی از سواد رسانهای برخوردار باشید، نقشهای در دست دارید که به شما کمک میکند تا بهتر در دنیای رسانهای حرکت کرده و بدون مواجهه با پیامهایی که برایتان مخرب هستند، تجربه و اطلاعاتی را که میخواهید، کسب کنید. قادرید زندگیای را بنا کنید که خود خواهان آن هستید نه آن چیزی که مدنظر رسانههاست.