بارگذاری ۹۵میلیون عکس و فیلم در اینستاگرام
اینستاگرام زمانی شاید صرفاً برای بارگذاری عکس بود اما حالا آنقدر گسترده شده که میشود در آن زندگی کرد. هم برای کسی که جلوی دوربین مینشیند و کاکتوس میخورد جا هست و هم برای آن کسانی که میخواهند احوال زندگی روزمرۀ خود را با دوستانشان به اشتراک بگذارند. هم اخبار مهم سیاسی و اجتماعی در اینستاگرام منتشر میشود و هم اخبار ازدواج مجدد سلبریتیها و ماجراهایی که روزی از خصوصیترین بخشهای زندگی آدمها بود. اینستاگرام محیطی برای ارتباط با دیگران است و همچنین بخشی از اوقات فراغتمان را پرمیکند، جایی است که در آن شگفتزده میشویم، لذت میبریم، شرم میکنیم و به ستوه میآییم. در دنیای جدید اینستاگرام رازهای زیادی مخفی شده است.
میشود باور کرد در زمانهای به سر میبریم که بهطرز منحصربهفردی اشباع شده است از تصاویر. و در حقیقت، اعداد و ارقام ماجرا بُهتآورند: اینستاگرامبازها هر روز حدود ۹۵میلیون عکس و فیلم بارگذاری میکنند. یکچهارم آمریکاییان از این نرمافزار استفاده میکنند و اکثریت قاطع آنها کمتر از چهل سال دارند. چون کاربران اینستاگرام بسیار جوانتر از فیسبوک یا توییتر هستند، محل حضور آنلاینِ «ذائقهسازان» و «ذینفوذان» شده است که مخاطبانشان هرروز ساعتها صرف خلق و جذب محتوای بصری میکنند. اما میشود هم گفت که این نوبرانه ازقضا بسیار کُهنه است: روندها، رفتارها و شیوههای ادراک و زندگی که ستوننویسهای مطبوعات و اساتید سخنرانی تِد به گوشیهای هوشمند و دیگر پیشرفتهای فناورانه نسبت میدهند، در زیباییشناسی پیکچرسک ریشه دارد که بسیار قدیمیتر است.
این فهم در حال رواج است که تصاویر بازنشرشده در فضای آنلاین را محصولِ دستکاریهای استادانه میداند، چیزی شبیه به زبان با چکشخواری خاص خود. خوانش درست از آنها «نمایش چیزی که واقعاً اتفاق افتاد» نیست، بلکه آن است که دستکاری شدهاند تا با حداکثر شفافیت ممکن پیغامهایی را برسانند که صراحتشان روزبهروز بیشتر میشود. این نکته حتی، یا بهویژه، دربارۀ پیغامهایی صادق است که میگویند «من اصیلام» یا «من واقعاً این کار را کردم.» انتقال حس اصالت شاید مستلزم پرزحمتترین دستکاری ممکن باشد. تمایز بین آنچه فرد امید دارد بگوید و آنچه «واقعاً» کرده است دارد بلاموضوع میشود.