روزنامه نگاری شبکه ای
امروزه شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین ابزار انتشار اخبار هستند. شبکههای اجتماعی مجازی به دلیل استقبال بی نظیر کاربران و گردش عظیم اطلاعات و اخبار تبدیل به یک اکوسیستم رسانه های مستقل، مبتنی بر اینترنت شده است .
افزایش دسترسی به فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و رشد امکانات و خدمات که این فناوری ها را در اختیار کاربران قرار می دهد، سبب شده تا شهروندان عصر اطلاعات بیشتر از هر زمان دیگری بر فرآیند ارتباطات اثر بگذارند و طبق خواسته و رای خود بر روند گزینش و برجسته سازی اخبار در رسانههای جریان اصلی تاثیر بگذارند. در این مسیر شهروندان خود به تولید محتوا پرداخته و از طریق شبکه اجتماعی، وبلاگ شخصی و رسانههای شهروندی اقدام به نشر آن می نمایند.
همچنین ظهور رسانه های جدید، رسانه های سنتی و جریان اصلی را، به چالش فراخوانده است و بستری برای افول روزنامهنگاری سنتی را فراهم کرده است. گسترش اینترنت تمایل به جریان آزاد اطلاعات ، انحصار زدایی از تولید و نشر اطلاعات و اخبار را در افراد جامعه برانگیخته است.
روزنامه نگاری شبکه ای
امروزه شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین ابزار انتشار اخبار هستند. شبکههای اجتماعی مجازی به دلیل استقبال بی نظیر کاربران و گردش عظیم اطلاعات و اخبار تبدیل به یک اکوسیستم رسانه های مستقل، مبتنی بر اینترنت شده است .
افزایش دسترسی به فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و رشد امکانات و خدمات که این فناوری ها را در اختیار کاربران قرار می دهد، سبب شده تا شهروندان عصر اطلاعات بیشتر از هر زمان دیگری بر فرآیند ارتباطات اثر بگذارند و طبق خواسته و رای خود بر روند گزینش و برجسته سازی اخبار در رسانههای جریان اصلی تاثیر بگذارند. در این مسیر شهروندان خود به تولید محتوا پرداخته و از طریق شبکه اجتماعی، وبلاگ شخصی و رسانههای شهروندی اقدام به نشر آن می نمایند.
همچنین ظهور رسانه های جدید، رسانه های سنتی و جریان اصلی را، به چالش فراخوانده است و بستری برای افول روزنامهنگاری سنتی را فراهم کرده است. گسترش اینترنت تمایل به جریان آزاد اطلاعات ، انحصار زدایی از تولید و نشر اطلاعات و اخبار را در افراد جامعه برانگیخته است.
روزنامه نگاری شبکه ای ترکیبی از روزنامه نگاری شهروندی و روزنامه نگار حرفه ای جریان اصلی است و رسانههای جریان اصلی با بهره گیری از فضایی که ورود شهروندان به فرایند تولید خبر فراهم کرده است، تبدیل به روزنامه نگار شبکه ای میشوند که کار آنها را ترکیبی از روشهای سنتی رسانه در کنار رسانه های جدید و کاربردهای آنها تشکیل میدهد .
روزنامه نگاری شبکه ای به تولید و انتشار اخبار در قالب متن ،عکس و فیلم که در یک سامانه شبکه مجازی همانند فیسبوک و اینستاگرام در گردشند و میان عدهای از کاربران آن سامانه دست به دست گفته میشود . اهمیت خبرپراکنی در شبکه ها، به سرعتِ عمل انتشار آن است که حتی از کانال های خبری تلویزیون نیز پیشی میگیرد. این اخبار که همواره با تصویر و فیلم همراه است( یعنی متن ،عکس، صوت و فیلم همگی در کنار هم در انتقال پیام نقش دارند.) جذابیتی دارد که باعث انتشار سریع خبر و مشارکت فعال کاربران در انتقال پیام می شود.
دو گونه انتشار اخبار در شبکه اجتماعی عبارتند از :
۱_ تولید خبر توسط شاهدان و حاضران در صحنه رویداد
۲_ بازنشر خبر به صورت گزینشی میان عدهای از علاقمندان رویداد، که معمولاً تاثیر بیشتری از انتشار اولیه خبر خواهد داشت.
ویژگی ها روزنامه نگاری شبکه ای :
استفاده از ترکیب فیلم و عکس و متن برای انتقال پیام.
مبتنی بر شبکه جهانی وب.
عدم رعایت اصول علمی و اخلاقی خبرنگاری.
فضای مشارکتی و تعاملی.
در هم فشردگی زمان و مکان و فضا.
ظهور پدیده شهروند خبرنگار.
گسترش و تولید اخبار جعلی.
منابع:
صدیق یزدچی ،امیر سعید 《فناوری های نوین ارتباطی》،چاپ ساکو ،سال ۱۳۹۹خورشیدی
الوندی، پدرام 《روزنامه نگاری شبکه ای 》انتشارات ثانیه ،سال ۱۳۹۳خورشیدی
حاجی پور ساردویی ،مرضیه ،《مقاله اینده پژوهی روزنامه نگاری در ایران از افول روزنامه سنتی تا ظهور روزنامه نگاری شبکه ای》