ادوارد برنیز، پدر روابط عمومی و تبلیغات
ادوارد برنیز مشاور تجاری آمریکایی بود که با توجه به پویشهای نوآورانهای که در دهه ۱۹۲۰ میلادی به راه انداخت، نزد همگان موسس حرفه مدرن روابط عمومی شناخته میشود. برنیز در میان شرکتهای بزرگ مشتریانی به دست آورد و به عنوان فردی شناخته شد که کسب وکار آنان را با تغییر دادن افکار عمومی ارتقاء میبخشید.
تبلیغات در اوایل قرن بیستم امری رایج بود. اما آنچه برنیز با پویشهای خود محقق کرد، بهطور چشمگیری متفاوت بود، چرا که او نمیخواست فروش کالایی را مستقیما و به روش سنتی تبلیغات بالا ببرد. درعوض، برنیز زمانی که در شرکتی استخدام میشد سعی بر تغییر افکار عموم مردم داشت، که باعث ایجاد نیاز و افزایش تقاضا میشد، و بهطور غیرمستقیم شانس فروش کالای شرکت مذکور را بالا میبرد.
برخی از پویشهای روابط عمومی برنیز شکست خورد، درعین حال برخی از آنها به قدری موفق ظاهر شد که او توانست کسب و کار پررونقی برای خود فراهم سازد. برنیز از این جهت که رابطه فامیلی که با زیگموند فروید داشت را پنهان نمیکرد-او خواهرزاده موسس روانکاوی بود-کارش صبغهای از احترام علمی هم با خود به همراه داشت.
برنیز اغلب به عنوان پدر پروپاگاندا(تبلیغات) شناخته میشد، عنوانی که او را آزار نمیداد. درواقع او مدعی بود که پروپاگاندا جزئی ستودنی و ضروری برای دولت دموکراتیک است.
کار خوب بچه های مسیر رسانه
medialit.massir.ir